فروشگاه صنایع دستی و هنری آرشان آرت

صنایع دستی
  • ۰
  • ۰

تقریبا همه ی ما به طور مختصر میدانیم که معنی تبلیغات چیست و به صورت روزانه با انواع تبلیغات سروکار داریم و به صورت های مختلف آن هارا میبینیم. تبلیغات از زمان شروع کار رسانه‌های چاپی تا کنون تغییرات بسیار زیادی داشته‌اند، اما در میزان نیاز افراد و کسب و کارها به تبلیغات و تکنیک‌ها و نکته‌های طراحی تبلیغات مؤثر تغییر چندان زیادی به وجود نیامده است.چیزی که خیلی از ما را از این واژه، گریزان کرده است همین تبلیغات غیر جذاب هستند؛ اما بیایید گول این نمونه‌ها را نخورید و نگذارید شما را از این دنیای رنگارنگ و زیبا دور کنند. اما در این مطلب توضیحات مفیدی درباره انواع تبلیغات و مزایای آن به شما میدهیم با ما همراه باشید

تبلیغات چیست؟
تبلیغات چیست؟

 

تبلیغات چیست ؟

«تبلیغات» (Advertising) از قدیمی‌ترین روش‌های بازاریابی است که معمولاً با هدف تأثیرگذاری بر اقدامات مخاطبان به منظور افزایش فروش خدمات یا محصولات انجام می‌شود. در واقع تبلیغات روشی مؤثر برای معرفی محصولات و خدمات به مخاطبان هدف است. تبلیغات خوب به تبلیغاتی گفته می‌شود که مؤثر و به‌یادماندنی باشند.

به طور کلی، می‌توان ویژگی‌های تبلیغات خوب را به شکل فهرست زیر خلاصه کرد.

  • تبلیغات خوب باید تصویر مطلوبی از کسب و کار شما بسازند.
  • تبلیغات باید مزایای استفاده از محصولات و خدمات شما را به خوبی شرح دهند.
  • افزایش آگاهی درباره محصولات و خدمات در تمامی مراحل رونمایی از محصولات و خدمات از اهداف مهم تبلیغات است.
  • تبلیغات باید مخاطبان هدف، مخطابان جدید و مشتریان احتمالی را هدف‌گذاری کنند و باعث افزایش سود کسب و کار شوند.
  • یکی دیگر از ویژگی‌های تبلیغات خوب، تشویق مشتریان به پرسیدن سؤال درباره کسب و کار و ارائه راه‌های تماس برای برقراری ارتباط با آن‌هاست.
  • افزایش میزان تقاضای محصولات و خدمات از طرف کاربران به منظور افزایش فروش نیز از ویژگی‌های تبلیغات خوب است.

تفاوت تبلیغات با بازاریابی چیست؟

اگر بخواهیم خیلی علمی صحبت کنیم می‌توانیم با یکی از معتبرترین تعاریف بازاریابی در دنیا شروع کنیم:

بازاریابی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، نهادها و فرایندهایی است که به خلق، ارتباط، تحویل و تبادل پیشنهادها مربوط‌ می‌شوند. تبادل‌هایی که برای مشتریان، کارفرما، شرکا و در مقیاس بزرگ‌تر، جامعه، ارزشمند هستند.

این تعریف را انجمن بازاریابی آمریکا در سال ۲۰۰۷ ارائه داده است. به نظر شما با توجه به این تعریف، تفاوت بازاریابی و تبلیغات چیست؟

بازاریابی (marketing) یک مبحث بسیار گسترده است. برای پیاده‌سازی این شاخه از علم، ابزارهای زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها تبلیغات است.
اگر باز هم به تعریف بازاریابی نگاهی بیندازیم می‌توانیم بگوییم تبلیغات در واقع یکی از آن‌ مجموعه فعالیت‌‌هایی هستند که انجمن بازاریابی به آن اشاره کرده است. شاید برایتان سوال شود پس به جز تبلیغ، چه فعالیت‌های دیگری برای به ثمر رساندن بازاریابی وجود دارد؟ برای مثال می‌توانیم به بازاریابی از طریق تولید محتوای آموزشی، گیمیفیکیشن، بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی و سئو اشاره کنیم.

هدف از تبلیغات چیست ؟

هدف اصلی تبلیغات، جلب توجه افراد به یک محصول است. پس از جلب توجه، هدف این است که افراد را به خرید آن محصول علاقه‌مند کنید، حتی اگر پیش از این قصد خرید چنین محصولی را نداشته‌اند. در تبلیغات از علم روان‌شناسی نیز برای تأثیرگذاری روی فکر و احساسات مخاطبان درباره محصولات یا خدمات استفاده می‌شود.

اما تنها هدف تبلیغات، تشویق مخاطبان به خرید نیست. بلکه بسته به اهداف کمپین‌های تبلیغاتی کسب و کارها، تبلیغات می‌تواند اهداف متفاوتی از جمله نمونه‌های فهرست زیر داشته باشد.

  • افزایش «آگاهی از برند» (Brand Awareness)
  • هدایت مشتریان احتمالی به آشنایی با کسب و کار
  • تبلیغ و معرفی محصولات و خدمات جدید و قدیمی برای افزایش فروش آن‌ها
  • معذفی محصولات و خدمات جدید به بازار
  • بیان تفاوت‌های محصولات با محصولات تولیدشده توسط کسب و کارهای رقیب

تبلیغات علاوه بر اهداف مختلف، انواع مختلفی نیز دارد. زمانی که متوجه شوید هدف شما از تبلیغات چیست، می‌توانید استراتژی مناسب برای کسب و کار خود را انتخاب کنید. تبلیغات رادیویی و تلویزیونی، تبلیغات در بیلبوردها و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی از انواع مختلف تبلیغات به شمار می‌روند. در ادامه این مطلب، بررسی می‌کنیم که تفاوت تبلیغات و بازاریابی چیست و تعدادی از مهم‌ترین انواع تبلیغات را به شما معرفی خواهیم کرد.

مزایای تبلیغات چیست ؟

همان‌طور که می‌دانید، بهره‌گیری از تبلیغات در کسب و کارها مزایای بسیار زیادی دارد که از میان آن‌ها می توان به افزایش فروش و افزایش آگاهی از برند به عنوان مهم‌ترین مزایا اشاره کرد.

به طور کلی، از مزایای تبلیغات برای کسب و کارها می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد.

  • ارائه اطلاعات پایه و کلی مانند جزئیات راه‌های تماس با کسب و کار و آدرس وب‌سایت در تبلیغات
  • افزایش فروش از طریق معرفی محصولات و خدمات به مشتریان احتمالی
  • اطلاع‌رسانی به مشتریان درباره تغییرات خدمات، رونمایی از محصولات جدید، پیشنهادهای ویژه و بهبود حاصل شده در محصولات و خدمات کسب و کار
  • ترغیب کاربران به انجام یک عمل خاص مانند بازدید از وب‌سایت یا استفاده از یک کد تخفیف خاص با تاریخ انقضای محدود
  • یادآوری نام برند و زمینه تخصصی کسب و کار به مشتریان قدیمی
  • تغییر افکار و تصور افراد درباره کسب و کار
  • کمک به ساخت و توسعه برندی متمایز برای کسب و کار
  • افزایش آگاهی از برند و کسب و کار
  • تعریف بازار تخصصی مشخص (Niche) برای کسب و کار

انواع تبلیغات چیست ؟

همه ما می‌دانیم که تبلیغات انواع متفاوت و بسیار متنوعی دارد و با گذر زمان روش‌های جدیدی برای تبلیغات ابداع می‌شود. برای مثال، در گذشته بیشتر از روش‌های تبلیغاتی مانند تبلیغات در رسانه‌های چاپی و رادیو و تلویزیون بهره گرفته می‌شد و امروزه، تبلیغات و بازاریابی دیجیتال از طریق شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو طرفداران بیشتری دارند.

برای انتخاب بهترین استراتژی تبلیغاتی، باید بدانید که انواع مختلف تبلیغات چیست و هر استراتژی، چه مزایا و معایبی دارد. در این بخش، بعضی از انواع تبلیغات را به شما معرفی می‌کنیم.

تبلیغات آفلاین

به آن دسته‌ای گفته می‌شود که با ابزارهای بدون اینترنت انجام می‌شوند. دقت کنید که این تبلیغات فقط عنصر اینترنت را ندارند و ممکن است به صورت دیجیتال باشند؛ یعنی می‌توان از لوازم برقی برای نمایش یا ارسال آن‌ها استفاده کرد. در ادامه به چند نمونه  و مثال در زمینه‌ٔ آفلاین می‌پردازیم.

۱. تبلیغات بیلبوردی

بیلبوردها را در اتوبان‌ها و خیابان‌های شهرها به وفور می‌بینید. شاید بهترین تصویری که همه‌ی شما از این نوع تبلیغ داشته باشید، عکسی از خیابان معروف نیویورک باشد که تعدد بیلبوردها در آن، اجازه‌ی تمرکز روی یک مورد خاص را به شما نمی‌دهد.

۲. تبلیغات رادیویی

اگر شما هم مثل چند ماهِ پیشِ نویسنده‌ی این مطلب با خود فکر می‌کنید چه کسی این روزها به رادیو گوش می‌دهد، بد نیست یک روز محض رفع کنجکاوی هم که شده سوار تاکسی‌های شهر شوید. تبلیغاتی که در رادیو پخش می‌شوند عمدتا به صورت ریتمیک هستند تا در یاد مخاطب بمانند. از مشکلاتشان همین است که از پنج حس انسان فقط شنوایی را درگیر می‌کنند. به همین خاطر تاثیرگذاری توسط آن‌ها ممکن است به زمان و تلاش بیشتری نیاز داشته باشد.

۳. تبلیغات تلویزیونی

تبلیغاتی که وسط برنامه‌ی موردعلاقه‌تان در تلویزیون پخش می‌شوند، از همین نوع هستند. مزیت تلویزیون نسبت به رادیو این است که مخاطب محصولات را به چشم می‌بیند و همین می‌تواند باعث ترغیب بیشترش به خرید محصول شود. از معروف‌ترین آگهی‌های تلویزیونی که شاید هنوز هم به خاطر داشته باشید مربوط به برند گلرنگ است.

۴. تبلیغات پیامکی

تبلیغات پیامکی این روزها رواج زیادی دارند زیرا با توجه به هزینه‌ٔ پایین و گستردگی ارسال، طرفداران زیادی را به خود جلب می‌کنند. همچنین نرخ باز کردن پیامک‌ها بسیار بالاست. همین امر باعث افزایش تقاضای این نوع تبلیغ می‌شود.  روزانه پیامک‌های‌ بازرگانی زیادی به دست ما می‌رسد؛ اما یکی از بهترین نمونه‌های این روش در ایران مربوط به دیجی‌کالا جت بود.

۵. تبلیغات چاپ شده در مجلات و روزنامه‌ها

یکی دیگر از روش‌ها که این روزها کمتر به آن پرداخته می‌شود، تبلیغات در مجلات و روزنامه‌هاست. این روش هم از روش‌های آفلاین محسوب می‌شود و طرفداران خود را دارد.

تبلیغات آنلاین

نوعی از آگهی‌های بازرگانی هستند که از طریق وسایل متصل به اینترنت انجام می‌شوند. این تبلیغات کاملا از روش‌های سنتی جدا هستند. در ادامه به معرفی کانال‌های محتلف تبلیغات در فضای مجازی می‌پردازیم:

۱. وب‌سایت‌ها

وقتی به دنبال موضوعی هستید و وارد وب‌سایت‌های مختلف می‌شوید، در گوشه و کنار وب‌سایت‌ها تصاویر و متن‌های زیادی را مشاهده می‌کنید. این تبلیغات با اهداف متفاوتی مانند آگاهی از برند یا فروش به مخاطبان نمایش داده می‌شوند و انواع مختلفی دارند که در ادامه به تعدادی از مهم‌ترینشان می‌پردازیم:

  • همسان: اگر معروف‌ترین نوع تبلیغات اینترنتی را «بنری» در نظر بگیریم، می‌توانیم به تبلیغات همسان عنوان کارآمدترین را بدهیم. تبلیغ همسان یا native advertisements به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با قالب سایت هماهنگ شوند. این تبلیغات زمانی به بازار عرضه شدند که افراد از تعداد زیاد آگهی‌ها در گوشه و کنار سایت‌ها به ستوه آمده بودند و دلشان نمی خواست بیشتر از این ذهن و چشمانشان را خرج دیدن این آگهی‌ها کنند. «همسان‌»ها چون متناسب با قالب وب‌سایت تغییر شکل می‌دهند، باعث می‌شوند کاربران سایت کمتر احساس مزاحمت داشته باشند.
  • بنری: بنرهایی که در وب‌سایت به ما چشمک می‌زنند نسل جدید بنرها و بیلبوردهایی هستند که روزانه در سطح شهر می‌بینید. این بنرها به جای خیابان‌های شهر، در صفحات‌ وب‌سایت‌ها نمایش داده می‌شوند و معمولا از آن‌ها برای جلب توجه مخاطب و افزایش آگاهی از برند استفاده می‌شود. (اگر قصد اجرای این نوع از تبلیغات را دارید، می‌توانید از تعرفه و شرایط تبلیغات کلیکی یکتانت اطلاع پیدا کنید)
  • ریتارگتینگ: این روش تقریبا به عنوان نسل جدید تبلیغات شناخته می‌شوند. ری‌تارگت (retarget) شدن یعنی دوباره مورد هدف قرار گرفتن. نحوه‌ٔ کار کردن آن‌ها به این صورت است که وقتی کاربر از سایت‌ شما یا یکی از محصولاتتان بازدید می‌کند، در وب‌سایت‌های دیگر هم تبلیغات شما را مشاهده می‌کند.
  • پوش نوتیفیکیشن: احتمالا با این موضوع برخورد داشته‌اید که وارد یک وب‌سایت شده‌اید و با پیامی مواجه شده باشید که چنین مضمونی داشته باشد:«می‌خواهید از آخرین اخبار مطلع شوید؟» یا «This website wants to show notifications».

ویدیویی: گل سرسبد تبلیغات در وب‌سایت‌ها، تبلیغ ویدیویی است؛ به خصوص این روزها که استفاده از ویدیو به شدت طرفدار پیدا کرده و گسترده شده است.

۲. شبکه‌های اجتماعی

استفاده‌ی مردم از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب، تلگرام و… باعث شده است افراد زیادی به فکر نمایش تبلیغات در این پلتفرم‌ها بیفتند. با توجه به تعداد زیاد افرادی که از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند، این آگهی‌ها می‌توانند تا حد بسیار خوبی موثر باشند.

۳. اپلیکیشن‌ها

اگر از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنید تقریبا محال است که این تبلیغات را ندیده باشید. بعضی از اپلیکیشن‌ها در ازای نمایش ویدیوهای کوتاه یا آگهی‌های بنری به کاربرانشان اجازه‌ی استفاده از امکانات نسخه‌ٔ پریمیوم را می‌دهند. (نسخه‌ای که باید برای استفاده از آن پول پرداخت کنید) بعضی دیگر از اپلیکیشن‌ها هم (معمولا اپلیکیشن‌های بازی) به عنوان جایزه به شما پیشنهاد می‌دهند یک ویدیوی تبلیغات تماشا کنید و پس از اتمام ویدیو به شما یک فرصت اضافه برای بازی کردن می‌دهند.

۴. موتور جستجو (گوگل ادز)

بسیاری از برندها همین الان در حال رقابت بر سر کسب رتبه‌ٔ اول گوگل در نتایج جستجو روی یک کلمه‌ی کلیدی خاص هستند. برای مثال یک برند تولید کفش می‌خواهد اگر کاربری کلمه‌ی کفش مردانه را سرچ کرد، اسم و سایت این برند را در ابتدای نتایج ببیند. قسمتی از این کار را می‌توان با سئو حل کرد؛ اما شاید نتوان این برند را در مدت زمانی کوتاه به مقصودش رساند. بهترین راه برای چنین کاری استفاده از تبلیغات گوگل است. آن‌ها وب‌سایت شما را در کوتاه‌ترین زمان به رتبه‌ی اول گوگل می‌رسانند.

چگونه در سال ۲۰۲۲ تبلیغات تاثیرگذار داشته باشیم؟

برای اینکه از بقیه متفاوت باشیم، لازم است زودتر از آن‌ها اطلاعات کسب کنیم و زودتر عمل کنیم.  ما اینجاییم تا این اطلاعات را به شما بدهیم، پس ادامه‌ٔ مقاله را از دست ندهید.

۱. از هوش مصنوعی (AI) در تبلیغات خود استفاده کنید

دنیا هر روز در حال پیشرفت است و هوش مصنوعی از مواردی است که جدیدا زیاد به آن توجه می‌شود. هوش مصنوعی در تبلیغات به شما کمک می‌کند بهتر مخاطبان خود را دسته‌بندی کنید و به اصطلاح سگمنتیشن دقیق‌تری داشته باشید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که مخاطبانتان را دقیق‌تر هدف‌گیری کنید و تبلیغات متناسب با نیازشان را به آن‌ها ارائه دهید. درست است که راه اندازی چنین زیرساختی هزینه‌بر خواهد بود؛ اما یکتانت این مشکل را با ارائه‌ی تبلیغات رفتار‌محور برای شما حل کرده است.

۲. از شخصی‌سازی غافل نشوید

شخصی‌سازی در تبلیغات پیامکی یا ایمیلی می‌تواند راه مناسبی برای افزایش واکنش‌ها به آن تبلیغ باشد. تخفیف‌های شخصی‌سازی شده هم می‌توانند راه خوبی برای افزایش تعداد علاقمندان به برند شما باشند. هر چقدر افراد کمتر حس کنند با یک ربات طرف هستند، حس بهتری خواهند داشت.

۳. میکرو-اینفلوئنسرها را دست کم نگیرید

صحبت از اینفلوئنسر مارکتینگ چند وقتی است که شنیده می‌شود؛ اما اکثر بیزینس‌ها به دنبال اینفلوئنسرهای بزرگ برای تبلیغاتشان هستند. درست است که نقش این اینفلوئنسرها پررنگ است؛ اما نباید باعث شود ما میکرو اینفوئنسرها را دست کم بگیریم. میکرو‌اینفلوئنسرها می‌توانند به ما کمک کنند تایید اجتماعی به دست آوریم. آن‌ها می‌توانند مدافعان خوبی برای برند ما باشند و مردم را با استوری‌‌ها و پست‌هایی که در آن از احساسات واقعی‌شان می‌گویند، تحت تاثیر قرار دهند.

۴. تبلیغات ویدیویی، همیشه ترند‌های بازاریابی دیجیتال!

از اولین باری که تبلیغات ویدیویی پا به عرصه‌ی بازاریابی گذاشته‌اند تا به امروز اسم آن‌ از دهان هیچ‌کس نیفتاده است. تاثیر ویدیو بر مخاطبان و کاربران وب می‌تواند بسیار زیاد باشد. ویدیوها قابلیت وایرال شدن دارند و می‌توانند حسابی اسم شما را بر سر زبان‌ها بیندازند. ۷۰ درصد مصرف‌کنندگان می‌گویند ویدیوی برندها را با دوستانشان به اشتراک گذاشته‌اند. چرا کسی باید این فرصت را از دست بدهد؟

۵. تبلیغات موبایلی، مهم‌تر از همیشه

تبلیغات موبایلی امسال هم جزء ترندها هستند. با توجه به اینکه مردم هر روزه بیش از پیش به موبایل‌هایشان وابسته می‌شوند، تعجبی ندارد که این گزینه را در لیست تبلیغات موثر ببینیم. اگر به فکر شروع این روش تبلیغی هستید، می‌توانید با کارشناسان ما به صورت رایگان مشاوره داشته باشید.

هر‌ آن‌چه از تبلیغات آنلاین احتیاج دارید درسایت فرشادتبلیغ

می‌خواهید آگاهی از برند ایجاد کنید؟ یا به دنبال هدف قرار دادن دسته‌ای از مخاطبان خود هستید؟ به فکر تبلیغات در اینستاگرام هستید؟ یا شاید هم  می‌خواهید تبلیغات در سایت را امتحان کنید؟ فرشادتبلیغ برای تمام این نیازها انواع تبلیغات را فراهم کرده است. کافی است نوع تبلیغاتی که قصد دارید اجرا کنید را انتخاب کنید. وبرای مشاوره به سایت farshadtabligh.com مراجعه کنید تا بهترین مشاوره را در زمینه ی تبلیغات داخل حوزه ی کاری خود داشته باشید

  • ۰۱/۰۷/۱۲
  • آرشان آرت

انواع تبلیغات

تبلیغات

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی