فروشگاه صنایع دستی و هنری آرشان آرت

صنایع دستی

۳ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تقریبا همه ی ما به طور مختصر میدانیم که معنی تبلیغات چیست و به صورت روزانه با انواع تبلیغات سروکار داریم و به صورت های مختلف آن هارا میبینیم. تبلیغات از زمان شروع کار رسانه‌های چاپی تا کنون تغییرات بسیار زیادی داشته‌اند، اما در میزان نیاز افراد و کسب و کارها به تبلیغات و تکنیک‌ها و نکته‌های طراحی تبلیغات مؤثر تغییر چندان زیادی به وجود نیامده است.چیزی که خیلی از ما را از این واژه، گریزان کرده است همین تبلیغات غیر جذاب هستند؛ اما بیایید گول این نمونه‌ها را نخورید و نگذارید شما را از این دنیای رنگارنگ و زیبا دور کنند. اما در این مطلب توضیحات مفیدی درباره انواع تبلیغات و مزایای آن به شما میدهیم با ما همراه باشید

تبلیغات چیست؟
تبلیغات چیست؟

 

تبلیغات چیست ؟

«تبلیغات» (Advertising) از قدیمی‌ترین روش‌های بازاریابی است که معمولاً با هدف تأثیرگذاری بر اقدامات مخاطبان به منظور افزایش فروش خدمات یا محصولات انجام می‌شود. در واقع تبلیغات روشی مؤثر برای معرفی محصولات و خدمات به مخاطبان هدف است. تبلیغات خوب به تبلیغاتی گفته می‌شود که مؤثر و به‌یادماندنی باشند.

به طور کلی، می‌توان ویژگی‌های تبلیغات خوب را به شکل فهرست زیر خلاصه کرد.

  • تبلیغات خوب باید تصویر مطلوبی از کسب و کار شما بسازند.
  • تبلیغات باید مزایای استفاده از محصولات و خدمات شما را به خوبی شرح دهند.
  • افزایش آگاهی درباره محصولات و خدمات در تمامی مراحل رونمایی از محصولات و خدمات از اهداف مهم تبلیغات است.
  • تبلیغات باید مخاطبان هدف، مخطابان جدید و مشتریان احتمالی را هدف‌گذاری کنند و باعث افزایش سود کسب و کار شوند.
  • یکی دیگر از ویژگی‌های تبلیغات خوب، تشویق مشتریان به پرسیدن سؤال درباره کسب و کار و ارائه راه‌های تماس برای برقراری ارتباط با آن‌هاست.
  • افزایش میزان تقاضای محصولات و خدمات از طرف کاربران به منظور افزایش فروش نیز از ویژگی‌های تبلیغات خوب است.

تفاوت تبلیغات با بازاریابی چیست؟

اگر بخواهیم خیلی علمی صحبت کنیم می‌توانیم با یکی از معتبرترین تعاریف بازاریابی در دنیا شروع کنیم:

بازاریابی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، نهادها و فرایندهایی است که به خلق، ارتباط، تحویل و تبادل پیشنهادها مربوط‌ می‌شوند. تبادل‌هایی که برای مشتریان، کارفرما، شرکا و در مقیاس بزرگ‌تر، جامعه، ارزشمند هستند.

این تعریف را انجمن بازاریابی آمریکا در سال ۲۰۰۷ ارائه داده است. به نظر شما با توجه به این تعریف، تفاوت بازاریابی و تبلیغات چیست؟

بازاریابی (marketing) یک مبحث بسیار گسترده است. برای پیاده‌سازی این شاخه از علم، ابزارهای زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها تبلیغات است.
اگر باز هم به تعریف بازاریابی نگاهی بیندازیم می‌توانیم بگوییم تبلیغات در واقع یکی از آن‌ مجموعه فعالیت‌‌هایی هستند که انجمن بازاریابی به آن اشاره کرده است. شاید برایتان سوال شود پس به جز تبلیغ، چه فعالیت‌های دیگری برای به ثمر رساندن بازاریابی وجود دارد؟ برای مثال می‌توانیم به بازاریابی از طریق تولید محتوای آموزشی، گیمیفیکیشن، بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی و سئو اشاره کنیم.

هدف از تبلیغات چیست ؟

هدف اصلی تبلیغات، جلب توجه افراد به یک محصول است. پس از جلب توجه، هدف این است که افراد را به خرید آن محصول علاقه‌مند کنید، حتی اگر پیش از این قصد خرید چنین محصولی را نداشته‌اند. در تبلیغات از علم روان‌شناسی نیز برای تأثیرگذاری روی فکر و احساسات مخاطبان درباره محصولات یا خدمات استفاده می‌شود.

اما تنها هدف تبلیغات، تشویق مخاطبان به خرید نیست. بلکه بسته به اهداف کمپین‌های تبلیغاتی کسب و کارها، تبلیغات می‌تواند اهداف متفاوتی از جمله نمونه‌های فهرست زیر داشته باشد.

  • افزایش «آگاهی از برند» (Brand Awareness)
  • هدایت مشتریان احتمالی به آشنایی با کسب و کار
  • تبلیغ و معرفی محصولات و خدمات جدید و قدیمی برای افزایش فروش آن‌ها
  • معذفی محصولات و خدمات جدید به بازار
  • بیان تفاوت‌های محصولات با محصولات تولیدشده توسط کسب و کارهای رقیب

تبلیغات علاوه بر اهداف مختلف، انواع مختلفی نیز دارد. زمانی که متوجه شوید هدف شما از تبلیغات چیست، می‌توانید استراتژی مناسب برای کسب و کار خود را انتخاب کنید. تبلیغات رادیویی و تلویزیونی، تبلیغات در بیلبوردها و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی از انواع مختلف تبلیغات به شمار می‌روند. در ادامه این مطلب، بررسی می‌کنیم که تفاوت تبلیغات و بازاریابی چیست و تعدادی از مهم‌ترین انواع تبلیغات را به شما معرفی خواهیم کرد.

مزایای تبلیغات چیست ؟

همان‌طور که می‌دانید، بهره‌گیری از تبلیغات در کسب و کارها مزایای بسیار زیادی دارد که از میان آن‌ها می توان به افزایش فروش و افزایش آگاهی از برند به عنوان مهم‌ترین مزایا اشاره کرد.

به طور کلی، از مزایای تبلیغات برای کسب و کارها می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد.

  • ارائه اطلاعات پایه و کلی مانند جزئیات راه‌های تماس با کسب و کار و آدرس وب‌سایت در تبلیغات
  • افزایش فروش از طریق معرفی محصولات و خدمات به مشتریان احتمالی
  • اطلاع‌رسانی به مشتریان درباره تغییرات خدمات، رونمایی از محصولات جدید، پیشنهادهای ویژه و بهبود حاصل شده در محصولات و خدمات کسب و کار
  • ترغیب کاربران به انجام یک عمل خاص مانند بازدید از وب‌سایت یا استفاده از یک کد تخفیف خاص با تاریخ انقضای محدود
  • یادآوری نام برند و زمینه تخصصی کسب و کار به مشتریان قدیمی
  • تغییر افکار و تصور افراد درباره کسب و کار
  • کمک به ساخت و توسعه برندی متمایز برای کسب و کار
  • افزایش آگاهی از برند و کسب و کار
  • تعریف بازار تخصصی مشخص (Niche) برای کسب و کار

انواع تبلیغات چیست ؟

همه ما می‌دانیم که تبلیغات انواع متفاوت و بسیار متنوعی دارد و با گذر زمان روش‌های جدیدی برای تبلیغات ابداع می‌شود. برای مثال، در گذشته بیشتر از روش‌های تبلیغاتی مانند تبلیغات در رسانه‌های چاپی و رادیو و تلویزیون بهره گرفته می‌شد و امروزه، تبلیغات و بازاریابی دیجیتال از طریق شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو طرفداران بیشتری دارند.

برای انتخاب بهترین استراتژی تبلیغاتی، باید بدانید که انواع مختلف تبلیغات چیست و هر استراتژی، چه مزایا و معایبی دارد. در این بخش، بعضی از انواع تبلیغات را به شما معرفی می‌کنیم.

تبلیغات آفلاین

به آن دسته‌ای گفته می‌شود که با ابزارهای بدون اینترنت انجام می‌شوند. دقت کنید که این تبلیغات فقط عنصر اینترنت را ندارند و ممکن است به صورت دیجیتال باشند؛ یعنی می‌توان از لوازم برقی برای نمایش یا ارسال آن‌ها استفاده کرد. در ادامه به چند نمونه  و مثال در زمینه‌ٔ آفلاین می‌پردازیم.

۱. تبلیغات بیلبوردی

بیلبوردها را در اتوبان‌ها و خیابان‌های شهرها به وفور می‌بینید. شاید بهترین تصویری که همه‌ی شما از این نوع تبلیغ داشته باشید، عکسی از خیابان معروف نیویورک باشد که تعدد بیلبوردها در آن، اجازه‌ی تمرکز روی یک مورد خاص را به شما نمی‌دهد.

۲. تبلیغات رادیویی

اگر شما هم مثل چند ماهِ پیشِ نویسنده‌ی این مطلب با خود فکر می‌کنید چه کسی این روزها به رادیو گوش می‌دهد، بد نیست یک روز محض رفع کنجکاوی هم که شده سوار تاکسی‌های شهر شوید. تبلیغاتی که در رادیو پخش می‌شوند عمدتا به صورت ریتمیک هستند تا در یاد مخاطب بمانند. از مشکلاتشان همین است که از پنج حس انسان فقط شنوایی را درگیر می‌کنند. به همین خاطر تاثیرگذاری توسط آن‌ها ممکن است به زمان و تلاش بیشتری نیاز داشته باشد.

۳. تبلیغات تلویزیونی

تبلیغاتی که وسط برنامه‌ی موردعلاقه‌تان در تلویزیون پخش می‌شوند، از همین نوع هستند. مزیت تلویزیون نسبت به رادیو این است که مخاطب محصولات را به چشم می‌بیند و همین می‌تواند باعث ترغیب بیشترش به خرید محصول شود. از معروف‌ترین آگهی‌های تلویزیونی که شاید هنوز هم به خاطر داشته باشید مربوط به برند گلرنگ است.

۴. تبلیغات پیامکی

تبلیغات پیامکی این روزها رواج زیادی دارند زیرا با توجه به هزینه‌ٔ پایین و گستردگی ارسال، طرفداران زیادی را به خود جلب می‌کنند. همچنین نرخ باز کردن پیامک‌ها بسیار بالاست. همین امر باعث افزایش تقاضای این نوع تبلیغ می‌شود.  روزانه پیامک‌های‌ بازرگانی زیادی به دست ما می‌رسد؛ اما یکی از بهترین نمونه‌های این روش در ایران مربوط به دیجی‌کالا جت بود.

۵. تبلیغات چاپ شده در مجلات و روزنامه‌ها

یکی دیگر از روش‌ها که این روزها کمتر به آن پرداخته می‌شود، تبلیغات در مجلات و روزنامه‌هاست. این روش هم از روش‌های آفلاین محسوب می‌شود و طرفداران خود را دارد.

تبلیغات آنلاین

نوعی از آگهی‌های بازرگانی هستند که از طریق وسایل متصل به اینترنت انجام می‌شوند. این تبلیغات کاملا از روش‌های سنتی جدا هستند. در ادامه به معرفی کانال‌های محتلف تبلیغات در فضای مجازی می‌پردازیم:

۱. وب‌سایت‌ها

وقتی به دنبال موضوعی هستید و وارد وب‌سایت‌های مختلف می‌شوید، در گوشه و کنار وب‌سایت‌ها تصاویر و متن‌های زیادی را مشاهده می‌کنید. این تبلیغات با اهداف متفاوتی مانند آگاهی از برند یا فروش به مخاطبان نمایش داده می‌شوند و انواع مختلفی دارند که در ادامه به تعدادی از مهم‌ترینشان می‌پردازیم:

  • همسان: اگر معروف‌ترین نوع تبلیغات اینترنتی را «بنری» در نظر بگیریم، می‌توانیم به تبلیغات همسان عنوان کارآمدترین را بدهیم. تبلیغ همسان یا native advertisements به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با قالب سایت هماهنگ شوند. این تبلیغات زمانی به بازار عرضه شدند که افراد از تعداد زیاد آگهی‌ها در گوشه و کنار سایت‌ها به ستوه آمده بودند و دلشان نمی خواست بیشتر از این ذهن و چشمانشان را خرج دیدن این آگهی‌ها کنند. «همسان‌»ها چون متناسب با قالب وب‌سایت تغییر شکل می‌دهند، باعث می‌شوند کاربران سایت کمتر احساس مزاحمت داشته باشند.
  • بنری: بنرهایی که در وب‌سایت به ما چشمک می‌زنند نسل جدید بنرها و بیلبوردهایی هستند که روزانه در سطح شهر می‌بینید. این بنرها به جای خیابان‌های شهر، در صفحات‌ وب‌سایت‌ها نمایش داده می‌شوند و معمولا از آن‌ها برای جلب توجه مخاطب و افزایش آگاهی از برند استفاده می‌شود. (اگر قصد اجرای این نوع از تبلیغات را دارید، می‌توانید از تعرفه و شرایط تبلیغات کلیکی یکتانت اطلاع پیدا کنید)
  • ریتارگتینگ: این روش تقریبا به عنوان نسل جدید تبلیغات شناخته می‌شوند. ری‌تارگت (retarget) شدن یعنی دوباره مورد هدف قرار گرفتن. نحوه‌ٔ کار کردن آن‌ها به این صورت است که وقتی کاربر از سایت‌ شما یا یکی از محصولاتتان بازدید می‌کند، در وب‌سایت‌های دیگر هم تبلیغات شما را مشاهده می‌کند.
  • پوش نوتیفیکیشن: احتمالا با این موضوع برخورد داشته‌اید که وارد یک وب‌سایت شده‌اید و با پیامی مواجه شده باشید که چنین مضمونی داشته باشد:«می‌خواهید از آخرین اخبار مطلع شوید؟» یا «This website wants to show notifications».

ویدیویی: گل سرسبد تبلیغات در وب‌سایت‌ها، تبلیغ ویدیویی است؛ به خصوص این روزها که استفاده از ویدیو به شدت طرفدار پیدا کرده و گسترده شده است.

۲. شبکه‌های اجتماعی

استفاده‌ی مردم از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب، تلگرام و… باعث شده است افراد زیادی به فکر نمایش تبلیغات در این پلتفرم‌ها بیفتند. با توجه به تعداد زیاد افرادی که از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند، این آگهی‌ها می‌توانند تا حد بسیار خوبی موثر باشند.

۳. اپلیکیشن‌ها

اگر از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنید تقریبا محال است که این تبلیغات را ندیده باشید. بعضی از اپلیکیشن‌ها در ازای نمایش ویدیوهای کوتاه یا آگهی‌های بنری به کاربرانشان اجازه‌ی استفاده از امکانات نسخه‌ٔ پریمیوم را می‌دهند. (نسخه‌ای که باید برای استفاده از آن پول پرداخت کنید) بعضی دیگر از اپلیکیشن‌ها هم (معمولا اپلیکیشن‌های بازی) به عنوان جایزه به شما پیشنهاد می‌دهند یک ویدیوی تبلیغات تماشا کنید و پس از اتمام ویدیو به شما یک فرصت اضافه برای بازی کردن می‌دهند.

۴. موتور جستجو (گوگل ادز)

بسیاری از برندها همین الان در حال رقابت بر سر کسب رتبه‌ٔ اول گوگل در نتایج جستجو روی یک کلمه‌ی کلیدی خاص هستند. برای مثال یک برند تولید کفش می‌خواهد اگر کاربری کلمه‌ی کفش مردانه را سرچ کرد، اسم و سایت این برند را در ابتدای نتایج ببیند. قسمتی از این کار را می‌توان با سئو حل کرد؛ اما شاید نتوان این برند را در مدت زمانی کوتاه به مقصودش رساند. بهترین راه برای چنین کاری استفاده از تبلیغات گوگل است. آن‌ها وب‌سایت شما را در کوتاه‌ترین زمان به رتبه‌ی اول گوگل می‌رسانند.

چگونه در سال ۲۰۲۲ تبلیغات تاثیرگذار داشته باشیم؟

برای اینکه از بقیه متفاوت باشیم، لازم است زودتر از آن‌ها اطلاعات کسب کنیم و زودتر عمل کنیم.  ما اینجاییم تا این اطلاعات را به شما بدهیم، پس ادامه‌ٔ مقاله را از دست ندهید.

۱. از هوش مصنوعی (AI) در تبلیغات خود استفاده کنید

دنیا هر روز در حال پیشرفت است و هوش مصنوعی از مواردی است که جدیدا زیاد به آن توجه می‌شود. هوش مصنوعی در تبلیغات به شما کمک می‌کند بهتر مخاطبان خود را دسته‌بندی کنید و به اصطلاح سگمنتیشن دقیق‌تری داشته باشید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که مخاطبانتان را دقیق‌تر هدف‌گیری کنید و تبلیغات متناسب با نیازشان را به آن‌ها ارائه دهید. درست است که راه اندازی چنین زیرساختی هزینه‌بر خواهد بود؛ اما یکتانت این مشکل را با ارائه‌ی تبلیغات رفتار‌محور برای شما حل کرده است.

۲. از شخصی‌سازی غافل نشوید

شخصی‌سازی در تبلیغات پیامکی یا ایمیلی می‌تواند راه مناسبی برای افزایش واکنش‌ها به آن تبلیغ باشد. تخفیف‌های شخصی‌سازی شده هم می‌توانند راه خوبی برای افزایش تعداد علاقمندان به برند شما باشند. هر چقدر افراد کمتر حس کنند با یک ربات طرف هستند، حس بهتری خواهند داشت.

۳. میکرو-اینفلوئنسرها را دست کم نگیرید

صحبت از اینفلوئنسر مارکتینگ چند وقتی است که شنیده می‌شود؛ اما اکثر بیزینس‌ها به دنبال اینفلوئنسرهای بزرگ برای تبلیغاتشان هستند. درست است که نقش این اینفلوئنسرها پررنگ است؛ اما نباید باعث شود ما میکرو اینفوئنسرها را دست کم بگیریم. میکرو‌اینفلوئنسرها می‌توانند به ما کمک کنند تایید اجتماعی به دست آوریم. آن‌ها می‌توانند مدافعان خوبی برای برند ما باشند و مردم را با استوری‌‌ها و پست‌هایی که در آن از احساسات واقعی‌شان می‌گویند، تحت تاثیر قرار دهند.

۴. تبلیغات ویدیویی، همیشه ترند‌های بازاریابی دیجیتال!

از اولین باری که تبلیغات ویدیویی پا به عرصه‌ی بازاریابی گذاشته‌اند تا به امروز اسم آن‌ از دهان هیچ‌کس نیفتاده است. تاثیر ویدیو بر مخاطبان و کاربران وب می‌تواند بسیار زیاد باشد. ویدیوها قابلیت وایرال شدن دارند و می‌توانند حسابی اسم شما را بر سر زبان‌ها بیندازند. ۷۰ درصد مصرف‌کنندگان می‌گویند ویدیوی برندها را با دوستانشان به اشتراک گذاشته‌اند. چرا کسی باید این فرصت را از دست بدهد؟

۵. تبلیغات موبایلی، مهم‌تر از همیشه

تبلیغات موبایلی امسال هم جزء ترندها هستند. با توجه به اینکه مردم هر روزه بیش از پیش به موبایل‌هایشان وابسته می‌شوند، تعجبی ندارد که این گزینه را در لیست تبلیغات موثر ببینیم. اگر به فکر شروع این روش تبلیغی هستید، می‌توانید با کارشناسان ما به صورت رایگان مشاوره داشته باشید.

هر‌ آن‌چه از تبلیغات آنلاین احتیاج دارید درسایت فرشادتبلیغ

می‌خواهید آگاهی از برند ایجاد کنید؟ یا به دنبال هدف قرار دادن دسته‌ای از مخاطبان خود هستید؟ به فکر تبلیغات در اینستاگرام هستید؟ یا شاید هم  می‌خواهید تبلیغات در سایت را امتحان کنید؟ فرشادتبلیغ برای تمام این نیازها انواع تبلیغات را فراهم کرده است. کافی است نوع تبلیغاتی که قصد دارید اجرا کنید را انتخاب کنید. وبرای مشاوره به سایت farshadtabligh.com مراجعه کنید تا بهترین مشاوره را در زمینه ی تبلیغات داخل حوزه ی کاری خود داشته باشید

  • آرشان آرت
  • ۰
  • ۰

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت جایگزین مصنوعی دندان است که امروزه به عنوان درمان استاندارد برای پر کردن جای خالی دندانها در نظر گرفته میشود. ایمپلنت دندان یک میله کوچک پیچی شکل است که طی یک عمل جراحی در داخل استخوان فک فرو میرود تا به استخوان اطراف جوش خورده و آماده نگه داشتن تاج مصنوعی دندان شود. در واقع پایه ایمپلنت به عنوان ریشه دندان عمل میکند و روکش دندان به عنوان تاج دندان. بنابراین ایمپلنت نیازی به تکیه بر دندانهای اطراف ندارد و در داخل استخوان فک ثابت می ماند. فرایند جوش خوردن استخوان به ایمپلنت را یکپارچگی استخوان (osseointegration) میگویند.

جنس مواد ایمپلنت

بیشتر ایمپلنتهای دندان از تیتانیوم ساخته میشوند اما ایمپلنت دندان زیرکونیا نیز وجود دارد. تیتانیوم و زیرکونیا هر دو موادی هستند که بدن با آنها سازگار بوده و آنها را به عنوان مهاجم خارجی تلقی نمیکند بنابراین واکنش نشان نمیدهد.
در حال حاضر احتمال موفقیت ایمپلنت دندان نزدیک به ۹۸ درصد است یعنی یکی از موفق ترین درمانها محسوب میشود.

مراحل کاشت دندان

۱. بررسی وضعیت دهان و دندان : در ابتدا وضعیت دهان و سلامتی تان ارزیابی میشود و عکس های لازم گرفته میشود. کیفیت و حجم استخوان در این مرحله به دقت بررسی میشود تا مشخص شود ایمپلنت از پشتیبانی کافی برخوردار خواهد بود یا خیر.

۲. برنامه ریزی و نوبت دهی : سپس برنامه ریزی درمانی صورت میگیرد و نوبت جراحی برایتان تعیین میشود.

۳. بی حسی یا بی هوشی : پیش از شروع کار، تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی قرار میگیرید. گاهی همراه با بی حسی، نیاز به آرام بخش نیز وجود دارد.

۴. خارج کردن دندان قبلی : اگر هنوز دندان آسیب دیده کشیده نشده باشد، ابتدا دندان با دقت و ملایمت کشیده میشود تا آسیبی به استخوان و بافتهای نرم نرسد.

معمولا در این مرحله پیوند استخوان فک انجام میشود و مواد پیوندی استخوان در داخل استخوان حفره خالی دندان قرار میگیرند. در این صورت دندانپزشک دو تا شش ماه صبر میکند تا استخوان التیام کامل پیدا کند و آماده جراحی شود. در صورتی که ایمپلنت در فک بالا در عقب دهان جایگذاری میشود، گاهی به دلیل کم بودن ارتفاع استخوان فک در این ناحیه و احتمال سوراخ شدن سینوس، عمل لیفت سینوس انجام میشود که در آن کف حفره سینوس بالا کشیده شده و زیر آن مواد پیوندی اضافه میشود.

۵. سوراخ کردن استخوان : در صورتی که نیازی به تقویت استخوان نباشد، مرحله بعدی پس از کشیدن دندان، سوراخ کردن استخوان است. با دریل دندانپزشکی استخوان به اندازه مورد نظر سوراخ میشود و ایمپلنت داخل آن قرار داده میشود. سپس سوراخ ایمپلنت با قطعه ای به نام پیچ درپوش بسته میشود.

 

۶. جایگذاری ایمپلنت و بخیه کردن لثه : مرحله بعدی بخیه کردن لثه است. ممکن است دندانپزشک لثه را اطراف ایمپلنت بخیه کند و سر ایمپلنت بیرون بماند و یا لثه را روی ایمپلنت بکشد و بخیه کند تا از ایمپلنت بیشتر محافظت شود. در حالت دوم، بعدا برای نصب روکش دندان باید یه جراحی ساده صورت بگیرد تا لثه برش خورده و روی ایمپلنت باز شود.

۷. زمان انتظار برای پیوند استخوان و ایمپلنت : پس از جایگذاری ایمپلنت، بسته به شرایط و کیفیت استخوان، مدت زمانی که باید منتظر بمانید از دو ماه تا شش ماه متفاوت است. در این مدت نباید هیچ فشاری بر ایمپلنت وارد شود. باید بگذارید استخوان رشد کرده و به تدریج به ایمپلنت پیوند بخورد تا ثبات ثانویه در ایمپلنت برقرار شود.

۸. قراردادن اباتمنت : پس از جوش خوردن استخوان و ایمپلنت به یکدیگر، مرحله بعدی فرا میرسد. دندانپزشک پیچ درپوش ایمپلنت را باز میکند و قطعه ای به نام اباتمنت روی ایمپلنت پیچ میکند. اباتمنت همانند دندان تراشیده ای که قرار است روی آن روکش نصب شود عمل میکند و پایه ای برای اتصال روکش است.

۹. قالب گیری برای ساخت روکش : بنابراین از ایمپلنتی که روی آن اباتمنت نصب شده قالب گیری میشود تا بر اساس آن روکش دندان ساخته شود.

۱۰. وصل کردن روکش به پایه : پس از آماده شدن روکش برای وصل شدن آن به ایمپلنت مراجعه میکنید. اتصال روکش به ایمپلنت ممکن است با پیچ یا چسب مخصوص باشد.

چه افرادی می توانند دندان های خود را ایمپلنت کنند؟

  • در صورتی که کلیه دندان های فک جلو و یا فک عقب از بین رفته باشد.
  • در صورتی که یکی از دندان های جلو از بین رفته باشد و فاصله ایجاد شده از دندان های کناری آن طبیعی باشد.
  • در صورتی که بیش از یک دندان از بین رفته باشد و فاصله بین دندان های کناری طبیعی باشد.
  • درصورتی که یک یا بیش از یک دندان از انتهای هر قوس دندانی از بین رفته باشد و تنها از یک طرف، دندان طبیعی باشد.
  • افرادی که نمی توانند از دندان های مصنوعی استفاده کنند.
  • افرادی که می خواهند گفتار خود را بهبود ببخشند.

ایمپلنت دندان محدودیت سنی خاصی ندارد و هر فردی که قادر به رعایت بهداشت دهان خود باشد، می تواند دندان های خود را ایمپلنت کند. اگر فرد به سن رشد رسیده باشد، می تواند به جای دندانی که از دست داده است، از ایمپلنت استفاده نماید. مثلا اگر کودکی که در سن کودکی دندان دائمی خود را در اثر حادثه ای از دست داده باشد می تواند بعد از آن که به سن ۱۶ سال رسید، از ایمپلنت استفاده کند. البته همانطور که گفته شد هر فردی می تواند دندان خود را ایمپلنت کند ولی در مورادی که در ادامه به آن اشاره می کنیم نمی تواند دندان خود را ایمپلنت کند

مراقبت‌های بعد از ایمپلنت دندان

از مراقبت‌های بعد از ایمپلنت می‌توان به مسواک نزدن تا ۱ روز، استفاده نکردن از مواد مخدر، مشروبات الکلی، غذا و مایعات گرم اشاره کرد. توجه کنید که بعد از کاشت دندان‌ها تا ۸ ساعت نباید دهان خود را بشویید، همچنین نوشیدن چای و قهوه و کشیدن سیگار ممنوع است. برای مسواک زدن بعد از ۱ روز حتما از نخ دندان و خمیر دندان‌های مخصوص ایمپلنت استفاده کنید. تا زمانی که بی‌حسی دهان و دندان به صورت کامل برطرف نشده است، سعی کنید آب نخورید. لازم به ذکر است که استفاده از نی تا دو هفته کاملا ممنوع است.

مزایای ایمپلنت دندانی

  • در عین گران بودن درمان ، مزایایی همچون راحتی، مقاومت بالا، کاربردی بودن، بازگرداندن توانایی جویدن طبیعی و زیبایی فوق العاده ، باعث میشود تا رضایت خاطر بیماران نسبت به بریجهای ثابت یا پرتز متحرک بیشتر شود. در صورت رعایت کامل بهداشت، این دندان ها دائمی (Lifetime) خواهند بود.
  • با درمان ایمپلنت، دندانهای دیگر قربانی جایگزینی دندان از دست رفته نمیشوند.
  • پایه ایمپلنت مانند ریشه دندان داخل استخوان قرار گرفته و استخوان فک به دلیل ساپورت توسط ایمپلنت تحلیل نمیرود. بنابراین فرم صورت، کمتر دستخوش تغییرات ناشی از از دست دادن دندان میشود.
  • به طور معمول طول عمر ایمپلنت دندان از سایر درمانهای جایگزین طولانی تر است و در صورت از دست رفتن ایمپلنت، امکان جایگزینی مجدد وجود دارد.

مضرات ، معایب ، مشکلات و عوارض ایمپلنت دندانی

  • از جمله معایب و مشکلات ایمپلنت قیمت آن است. هزینه ایمپلنت دندان نسبت به سایر درمانها برای جایگزین کردن دندان مانند پروتز ثابت یا پرتز متحرک بیشتر است. هزینه ایمپلنت یک دندان بسته به نوع برند مورد استفاده، از چهار میلیون تا شش میلیون تومان در فروردین ماه سال 99 است.
  • علاوه بر قیمت ایمپلنت دندان ، زمانبر بودن درمان ایمپلنت نیز از معایب دیگر ایمپلنت های دندانی است. زمانی حداقل بین ۴ تا ۹ ماه برای این درمان لازم است. (مدت زمان ایمپلنت دندان )
  • از جمله مضرات ایمپلنت این است که یک جراحی بوده و ریسکهای مربوط به جراحی را نیز دارد. از جمله این ریسک ها میتوان به احتمال عفونت وشکست درمان یا  از دست رفتن ایمپلنت دندان اشاره کرد که در این مورد نیاز به جایگزینی مجدد آن است.
  • ایمپلنت نیازمند معاینات دوره ای توسط دندانپزشک است.
برای اطلاعات بیشتر درباره معایب،مضرات و خطرات ایمپلنت های دندانی به این مقاله مراجعه کنید: ایمپلنت دندان

 

سوالات متداول پیش از انجام جراحی ایمپلنت

۱. آیا جراحی ایمپلنت دندان درد دارد؟

در حین عمل تحت بی حسی موضعی قرار دارید پس دردی نخواهید داشت. پس از برطرف شدن تاثیر بی حسی پس از عمل، درد و ناراحتی در افراد مختلف متفاوت است اما به طور کلی بیشتر مردم آن را شبیه درد دندان کشیدن توصیف میکنند. با سرما دهی (گذاشتن یخ پیچیده شده داخل حوله بر روی پونه) میتوانید درد و ورم را کمتر کنید. همچنین مصرف مسکن به برطرف شدن درد کمک میکند.

۲. طول عمر ایمپلنت چقدر است؟

ایمپلنت طوری طراحی شده است که سالهای زیادی عمر کند و عمر بالاتر از ۲۵ سال برای آن در نظر گرفته میشود. به همین علت کاشت ایمپلنت یک راهکار دائمی برای جایگزینی دندانهای از دست رفته محسوب میشود چرا که روشهای دیگر مانند بریج و دندان مصنوعی عمری بین ۵ تا ۱۵ سال دارند و پس از آن باید تعویض شوند. اما ایمپلنت در بسیاری از موارد دیگر نیازی به تعویض نداشته و تا آخر عمر شما را همراهی میکند.

۳. ایمپلنت دیجیتالی چیست و برای چه افرادی مناسب است ؟

کاشت دندان به روش دیجیتال یک شگفتی دندانپزشکی مدرن است. دندانپزشک برای جراحی ایمپلنت دیجیتالی از رایانه استفاده می کند. توسط یک برنامه شبیه سازی شده ی سه بعدی می تواند وضعیت استخوان ها و موقعیت عصب های دندان را بررسی کند. با استفاده از اطلاعات بدست آمده، دندانپزشک می تواند محل دقیق کاشت دندان را بیابد و برش کوچکتری ایجاد کند. در این روش درد به طور قابل توجهی در مقایسه با جراحی ایمپلنت سنتی کمتر است. ایمپلنت دیجیتالی و بدون جراحی هزینه ی بیشتری نسبت به سنتی دارد اما نیاز به بخیه و دوره ی نقاهت طولانی مدت ندارد. درد و خونریزی آن نیز کمتر است.

این روش برای افراد سیگاری، دیابتی و افرادی که ارتفاع استخوان کمی دارند بسیار مناسب است. همچنین افرادی که از جراحی می ترسند و یا نیاز به روکش فوری دارند نیز می توانند از ایمپلنت دیجیتالی استفاده کنند.

۴. مراقبت های بعد از ایمپلنت چیست ؟

  • در ساعت های ابتدایی باید دراز بکشید و از فعالیت های سنگین خودداری کنید.
  • یک کیسه یخ را بر روی صورت در محل جراحی قرار دهید و هر ۱۰ دقیقه بردارید به طور متناوب هر ۱۰ دقیقه این کار را انجام دهید. تا ۲۴ الی ۴۸ ساعت یخ بگذارید و بعد از این مدت حوله ی گرم قرار دهید.
  • اگر درد زیاد دارید می توانید از داروهایی مانند nuprin، advil، Tylenol و داروهای ضد درد استفاده نمایید البته باید با تجویز پزشک باشند.
  • در تغذیه ی خود باید نکاتی را توجه کنید به طور مثال نباید نوشیدنی های داغ مانند چایی استفاده کنید و یا غذاهای سفت که نیاز به جویدن زیاد دارند، استفاده نشود.
  • سیگار و مشروبات الکلی استفاده نشود.
  • تا ۴۸ ساعت ورزش های شدید انجام ندهید.

۵. جراحی لیفت سینوس چیست و در کاشت ایمپلنت چه نیازی است ؟

لیفت که به آن بزرگ کردن سینوس نیز گفته می شود یک عمل جراحی برای بالا کشیدن سینوس ها در فک بالا است. در قسمت انتهایی فک، بالای دندان های آسیاب، سینوس ها را بالا کشیده و استخوان فک را افزایش می دهند. این کار زمانی انجام می شود که فضای استخوان فک برای کاشت ایمپلنت بسیار کم است و امکان کاشت وجود ندارد.

اگر کاشت ایمپلنت را بدون لیفت سینوس انجام دهند نه تنها درصد موفقیت کاشت کمتر می شود بلکه به سینوس ها آسیب وارد می شود.

چرا قیمت ایمپلنت در مراکز و دندانپزشکی مختلف تا به این حد متفاوت است؟

در بالا عوامل موثر بر قیمت ایمپلنت را متذکر شدیم. یکی دیگر از دلایل تفاوت قیمت در جایگاههای مختلف این است که در برخی مراکز قیمت تمام شده ایمپلنت را به شما نمی‌گویند و وقتی می‌گویند قیمت ایمپلنت مثلا X ریال، منظورشان فقط قیمت کاشت پایه ایمپلنت می‌باشد. این کار از نظر اخلاقی مغایر منش و رفتار حرفه‌ای می‌باشد .

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی ایمپلنت جای خالی دندان های از دست رفته ی خود و مشاوره ی تخصصی درباره ی زیبایی دندان های خودت به سایت دکتر نرگس عامری متخصص پروتز، زیبایی و ایمپلنت مراجعه کنید
  • آرشان آرت
  • ۰
  • ۰

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان و بهترین انواع آن چیست؟ینت دندان و بهترین انواع آن چیست؟

لمینت دندان و بهترین انواع آن چیست؟ینت دندان و بهترین انواع آن چیست؟

 

لمینت دندان (Dental laminate) که گاهی به آن ونیر (Veneer) نیز گفته می شود، روکش نازکی است که همرنگ دندان، و جهت بهبود زیبایی لبخند و ظاهر کلی فرد طراحی شده است. وقتی قطعات کوچک لمینت روی دندان ها قرار می‌گیرند، باعث تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان‌ها به وضعیت دلخواه فرد می شوند. لمینت‌ها بجز مزایای زیبایی شناختی، مزایای دیگری نیز دارند از جمله اینکه در مقایسه با مینای دندان، مقاومت و قدرت دندان ها را افزایش می دهند و با پوشاندن ناهمترازی و سایر عیوب دندان، ردیف دندانها را مرتب و یکنواخت نشان می دهند.

لمینت‌ها را می‌توان از جنس پرسلن (چینی)، یا مواد کامپوزیت رزین تهیه کرد. لمینت های دندان چینی بهتر از کامپوزیت رزین در برابر لکه ها مقاومت می کنند. بعضی‌ها روکش های پرسلن را از این نظر که در برابر لکه‌ها مقاوم‌ترند و ویژگی‌های بازتابش نور در آنها به دندان‌های طبیعی نزدیک‌تر است، ترجیح می دهند. شما باید درباره انتخاب بهترین و مناسب‌ترین مواد روکش برای دندانهایتان با دندانپزشک مشورت کنید.

انواع لمینت

لمینت دندان را می‌توان از جنس کامپوزیت یا سرامیک انتخاب کرد. لمینت کامپوزیتی و سرامیکی تفاوت‌هایی در نحوه ساخت و کاربرد دارند.

 

۱. لمینت کامپوزیتی

لمینت کامپوزیتی که به آن باندینگ کامپوزیت هم می گویند ترمیمی است که مستقیماً روی دندان اعمال می‌شود و نیازی به ساخت در آزمایشگاه ندارد. برای لمینت کردن دندانها با کامپوزیت مواد مخصوصی به نام محلول یا خمیر رزین کامپوزیت همرنگ دندان انتخاب می‌شود. رزین کامپوزیت مستقیماً روی دندان مالیده می شود و با تابش نور خاصی فعال و سخت می‌شود. بنابراین در همان جلسه درمان تمام می‌شود.

مزیتهای لمینت کامپوزیتی :

  1. معمولاً نیازی به تراشیدن دندان وجود ندارد.
  2. برگشت پذیر است یعنی هر زمانی که لمینت نخواهید، می توانید به وضعیت سابق برگردید.
  3. ارزانتر است.
  4. نیازی به بی حسی ندارد.
  5. درمان فوری محسوب می شود یعنی می توانید تنها ظرف یک جلسه دندان‌های خود را لمینت کنید.
  6. لمینت کامپوزیتی تا حدی قابلیت ترمیم دارد.

معایب لمینت کامپوزیتی :

  1. تغییر رنگ به مرور زمان
  2. استحکام کمتر
  3. عمر کوتاهتر
  4. عدم قابلیت پوشش عیوب متوسط تا شدید دندان

۲. لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی یک پوسته ای از جنس سرامیک (پورسلین) است که در آزمایشگاه ساخته می‌شود.‌ برای این منظور ابتدا باید دندان کمی تراشیده شود و از آن قالب گیری شود تا پوسته لمینت که ساخته می شود دقیقا مطابق شکل و اندازه دندان باشد. رنگ لمینت سرامیکی هم همانند لمینت کامپوزیتی انتخابی است.

مزیت های لمینت سرامیکی :

  1. مقاومت بالا در مقابل تغییر رنگ
  2. استحکام بالا در مقابل فشار و ضربه
  3. طول عمر بیشتر (بین ۵ تا ۱۰ سال)
  4. قابلیت پوشش بیشتر عیوب دندان
  5. زیبایی بیشتر و شباهت بیشتر به مینای دندان واقعی

معایب لمینت سرامیکی :

  1. هزینه بیشتر
  2. نیاز به مدت زمان بیشتر برای تکمیل درمان (معمولا دو هفته)
  3. نیاز به تراشیدن دندان
  4. نیاز به بی حسی
  5. برگشت پذیر نبودن درمان
  6. عدم قابلیت ترمیم لمینت
برای مشاوره رایگان درباره ی لمینت می توانید به سایت drnargesameri.com مراجعه کنید.

چه افرادی نمی توانند دندان های خود را لمینت کنند؟

لمینت دندان برای افراد زیر مناسب نیست و توصیه نمی‌شود:

  • افرادی که دندان‌های آنها به دلیل پوسیدگی یا بیماری لثه فعال ناسالم است.
  • افرادی که دندان آنها در نتیجه پوسیدگی، شکستگی، پر کردن (در دندان‌های بزرگ) ضعیف شده است.
  • کسانی که روی سطح دندان خود مینای کافی ندارند.
  • افرادی که دچار دندان قروچه هستند و دندان‌های خود را به هم می سایند. زیرا این عادت می تواند باعث ترک خوردن یا شکستن روکش ها شود. برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب دندان درد و دندان قروچه را مطالعه کنید.

مراحل لمینت دندان

تهیه لمینت دندان معمولاً نیاز به سه بار رفتن به مطب دندانپزشک دارد که بار اول آن برای مشاوره و دو بار دیگر برای زمینه آماده‌سازی و کار گذاشتن لمینت می باشد.

  • مرحله اول از مراحل لمینت دندان، مشاوره

در جلسه مشاوره ابتدا شما اهداف مورد نظرتان را با دندانپزشک در میان می‌گذارید. با توجه به این اهداف، دندانپزشک دندان ها را معاینه می کند تا مطمئن شود لمینت برای شما مناسب است. وی همچنین ممکن است برای بررسی دقیق‌تر، از دندان‌ها با اشعه ایکس تصویربرداری کند، یا با تهیه یک نمونه تصویربرداری زیبایی (cosmetic imaging)، به شما نشان دهد که بعد از لمینت چه شکلی خواهید شد.

  • مرحله دوم از مراحل لمینت دندان، آماده سازی

لمینت دندان در حقیقت جانشین بخشی از مینای دندان می‌شود. به همین دلیل ابتدا باید مقدار کمی از مینای سطح دندان برداشته شود تا فضای مناسب برای قرار دادن لمینت روی دندان ایجاد شود. مقدار مینایی که تراشیده می‌شود در بیشتر موارد بین سه دهم تا یک میلی متر است که تقریباً برابر با ضخامت روکش لمینت است. این کار می تواند با بی‌حسی یا بدون آن صورت بگیرد. بعد از تراشیدن مینا، دندانپزشک قالب یا مدلی از دندان شما ایجاد می کند و آن را به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می‌کند تا لمینت سفارشی شما ساخته شود. معمولاً 2 تا 4 هفته طول می‌کشد تا روکش های لمینت از آزمایشگاه برگردند. در این فاصله برای پوشاندن دندان‌ها از روکش های موقت استفاده می‌شود.

  • مرحله سوم از مراحل لمینت دندان، اتصال (Bonding)

آخرین مرحله، قرار دادن لمینت روی دندان است. دندانپزشک قبل از چسباندن دائمی لمینت با سیمان مخصوص، آن را روی دندان می‌گذارد تا تناسب و رنگ آن را بررسی کند. در صورت لزوم، آن را مرتبا برداشته، برش می دهد تا به تناسب مورد نظر برسد. رنگ روکش را می توان با سایه سیمان مورد استفاده تنظیم کرد. وی سپس دندان شما را تمیز کرده، جلا می دهد و کمی سطح دندان را زبر می‌کند تا اتصال قوی‌تری ایجاد شود.

بعد از آن سیمان مخصوصی که معمولا یک رزین حساس به نور است را، به روکش می‌زند و آن را روی دندان شما قرار می‌دهد. وقتی که روکش در جای درست خود قرار گرفت، وی نور درمانی خاصی به آن می‌تاباند تا مواد شیمیایی موجود در سیمان فعال شده، سفت شدن آن تسریع شود. نهابتا، سیمان اضافی پاک شده، ردیف دندان‌ها بررسی و هرگونه تنظیمات لازم انجام می‌شود. احتمالا دندانپزشک از شما خواهد خواست که طی دو هفته آینده برای ویزیت پیگیری مراجعه کنید.

چگونه از لمینت دندان مراقبت کنم؟

نکات زیر برای مراقبت از لمینت دندان باید رعایت شوند:

  • هر بار پس از غذا خوردن و یا حداقل روزی ۲ بار دندان های خود را با مسواکی با موهای نرم و خمیر دندان فلوراید دار تمیز کنید.
  • دست کم روزی یک بار نخ دندان بکشید.
  • با دندان های خود اشیا را گاز نگیرید و سعی نکنید در بطری یا کیسه را باز کنید. دندان های شما ابزارهای آشپزخانه نیستند.
  • اگر ورزش می کنید هنگام ورزش هایی که احتمال ضربه دیدن در آنها وجود دارد محافظ دهان ورزشی بگذارید تا از آسیب دیدن دندان های لمینت شده و شکستن لمینت جلوگیری شود.
  • اگر دندان قروچه دارید شبها محافظه دهان شبانه که به آن “نایت گارد” هم می‌گویند، بگذارید. همچنین روش هایی برای کنترل استرس و دندان ‌قروچه پیدا کنید.
  • خوراکی هایی که رنگدانه زیادی دارند و باعث زرد شدن و لکه در دندان ها و لمینت می شوند مانند چای، قهوه، نوشابه، آب انگور قرمز، پفک و غیره را کمتر مصرف کنید و هر بار پس از خوردن آن ها، دندان‌های خود را مسواک بزنید یا دست کم دهان خود را با آب خوب بشویید.
  • هر ۶ ماه یک بار برای بررسی دندان ها و لمینت به دندانپزشک مراجعه کنید تا هر مشکلی را که ممکن است به وجود آمده باشد به موقع برطرف کند.
برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره ی تخصصی درباره ی لمینت دندان و روش های دیگر درمان و زیبایی دندان به سایت دکتر نرگس عامری مراجعه کنید

 

  • آرشان آرت